c51602f3e76994bb

Konijn meest ambtenaresque organisatie uit diagonale managementregio

De namen in onderstaand verhaal zijn gefingeerd. Elke overeenkomst met bestaande woningbouwverenigingen uit Enschede gevestigd aan Boulevard 1945 berust op zuivere opzet en is bedoeld om mijn frustratie van mij af te schrijven.

Sinds enige tijd huur ik een woning van Konijn. En na 26 dagen, 1 uur en 25 minuten roep ik Konijn uit tot de meest ambtenaresque niet-overheidsorganisatie uit deze diagonale managementsregio. Het is mogelijk beroep aan te tekenen tegen de uitslag van deze verkiezing, daarvoor moet u het formulier dat ter inzage ligt in ons nog-te-openen klanttevredenheidscentrum in Zuid-Groningen in drievoud invullen en voorzien van stempel van een afgezant van Koning Willem-Alexander opsturen naar postbus 492, Palazzo Publico 21 in San Marino. U ontvangt dan reactie binnen 392 werkjaren.

De bezichtiging van de woning was verbazingwekkend goed. Lieve dame die met ons door de woning liep en mankementen noteerde. Erg vriendelijk. En de paar puntjes die nog ontbraken (gaten in de muur, paar gebroken spiegels en een kapotte fitting in de kelder) zouden door Konijn snel opgelost worden. Fantastisch.

Nadat wijzelf een week later de gaten in de muur en het plafond al dichtgeplamuurd hadden leek het mij goed om Konijn te bellen om te laten weten dat ze daarvoor niet meer langs hoefden te komen en om te vragen wanneer ze de fitting in de kelder kwamen fixen. Dat ging ongeveer als volgt

Goedendag, met de front-desk van Konijn voor al uw pluizige woonvragen, waarmee kan ik u helpen?

Goedendag met Dinand. Konijn zou nog langskomen voor werkzaamheden aan de woning mag ik vragen wanneer dat is?

Daarvoor moet u een andere afdeling hebben. Met welke afdeling wilt u dat ik u doorverbind?

Er bleken 5 afdelingen te zijn: wonen, thuis, thuiswonen, woontehuizen en reparaties. Ik wist bij de omnipotente en almachtige lantarenpaal niet wat deze afdelingen deden. Verbind me maar door met reparaties. Eenmaal aan de lijn met een knakker van reparaties: "Nee, voor het plannen van een reparatie moet u de afdeling tewoonhuizen hebben." Ik ga eens rondvragen of ik in plaats van huren bij Konijn ook gewoon in een tehuis kan wonen. Hoe dan ook. Afdeling HuisTeWonen dus.

Goedendag met Dinand. Konijn zou nog langskomen voor werkzaamheden aan de woning mag ik vragen wanneer dat is?

Wij gaan aankomende maandag rond twaalf uur langskomen.

Interessant. Ik ben op dat moment niet thuis.

Dat is geen probleem meneer. Wij hebben nog twee sleutels van uw woning.

Oeh. Is het misschien mogelijk die sleutels aan mij te overhandigen zodat Konijn geen toegang meer heeft tot mijn woning?

Natuurlijk kan dat meneer, maar dan verliest u wel het recht dat Konijn ongevraagd langskomt om uw planten water te geven.

Ik besloot op dat moment om kunstplanten te nemen.

Uiteindelijk is er zowaar een monteur langsgeweest die de kapotte spiegels heeft meegenomen. Toen ik terugkwam vond ik mijn twee sleutels op en het aanrecht met een briefje:

Uw sleutels. Fittingen in kelders vallen onder verantwoordelijkheid van huurder.

Bij deze heeft u geen recht meer op onze plantbewateringsdienst.

In drievoud uiteraard. In verdediging van Konijn: ze zijn zo vriendelijk geweest om ook wat waterleiding werkzaamheden uit te voeren, wat ik erg vriendelijk vind van ze.

Mijn volgende avontuur met Konijn was toen ik probeerde mijn betaling via machtiging te regelen in plaats van via acceptgiro. Voor wie niet weet wat acceptgiro's zijn: acceptgiro's zijn een snelle en eenvoudige betaalmethode die in 1840 is geïntroduceerd ter vervanging van de betaalmethode "ik stuur mijn butler langs met een zak goudstaven". Tegenwoordig zijn er eenvoudigere betaalmethoden, zoals iDeal, machtiging of het langssturen van een freaking butler met een zak goudstaven.

Om een machtiging aan Konijn af te geven moest ik de volgende 18 eenvoudige stappen doorlopen

  1. Inloggen op Mijn Konijn
  2. Formulier invullen om machting af te geven
  3. Formulier word naar pdf omgezet, deze moest ik afdrukken
  4. Handtekening onder formulier zetten.
  5. Formulier aan butler geven die het naar Konijn brengt. (voor leesduidelijkheid: butler is een metafoor voor email).
  6. Twee dagen niets van Konijn horen, butler nog een keer sturen om te vragen hoe het zit
  7. Weer niets van Konijn horen, zelf per 0900-telegraaf contact opnemen met Konijn
  8. Antwoord via 0900-telegraaf "Ik zie dat onze medewerker de machtiging niet doorgevoerd heeft omdat we geen kopie van uw identiteitsbewijs hebben". Blijkbaar heeft Konijn een policy "Oh er missen gegevens, maar we laten niets van ons horen, de huurder neemt wel contact met óns op". U zult langs moeten komen om u te identificeren
  9. Paard en wagen klaar laten zetten
  10. Met paard en wagen naar Konijn gaan
  11. Mijzelf identificeren, mijn lakzegel op de machtiging zetten. Medewerker bied haar excuses aan voor gang van zaken, maar nu is alles geregeld. Langskomen bleek overigens niet nodig te zijn geweest.
  12. Week niets van Konijn horen
  13. Inloggen op Mijn Konijn en schrikken van de mededeling "U heeft een betalingsachterstand" gelijktijdig met de mededeling "Uw betaalmethode is 'niet-machtiging'"
  14. Nogmaals butler langssturen om te vragen hoe het zit met die machtiging
  15. Vier dagen later nog geen antwoord ontvangen
  16. Contact opnemen via Twitter met Konijn om te vragen of de machtiging nu rond is.
  17. Antwoord ontvangen "het zou geregeld moeten zijn, excuses voor de stroeve communicatie, uw mail is doorgestuurd naar klachtencommissie". Dat had niet per sé gehoeven, voer die machtiging gewoon ff door.
  18. Inloggen op mijn Konijn "Uw betaalmethode is 'niet-machtiging'".

Mijn stap op dit moment is de volgende: stil in een hoekje zitten huilen en er naïef van uitgaan dat die machtiging toch goed is gegaan.

Konijn is overigens wel bezig hun klanttevredenheid te waarborgen. Zo staat er op de site van Konijn te lezen "Konijn werkt met unieke methode klanttevredenheidsonderzoek". In ditzelfde bericht staat "Als veel huurders aangeven dat zij de terugkoppeling vanuit medewerkers beperkt vinden, dan weten we dat we op dat gebied nog slagen moeten maken". Waarop ik zou willen zeggen dat ik de koppeling vanuit medewerkers niet beperkt vind. Ik betwijfel of er terugkoppeling is. Sterker nog, ik vraag me af of Konijn medewerkers heeft.

In totaal ongerelateerd nieuws: ik heb alle hoekjes van de kamer grondig bestudeerd (terwijl ik er zat te huilen) en ik vind dat Alex ze mooi geverfd heeft.

Plaats een reactie

Notificaties

Schrijf je in voor de email notificaties en ontvang een berichtje als er een nieuw artikel op dinandmentink.nl staat.

Schrijf je in

Volgend artikel

d92364de2f604cd1

Verhuizen voor dummies

Na het IKEA incident zou je verwachten dat het inrichten van een kamer makkelijker gaat. Het aantal keuzes is immers een stuk kleiner. Je hebt 3 meubels, vier hoeken waar je ze in kan zetten. Dat geeft in totaal permutatie 3 uit 4 = 24 mogelijkheden. Appeltje eitje. Kat in 't bakkie. Eind van de dag: nope, niet het geval.