
Treinreizende startuphipsters
Een voordeel van treinreizen is dat je interessante mensen tegenkomt. Zit altijd wel een leuk iemand tegenover/naast/achter je. Althans. Niet per sé interessant omdat ze zelf iets leuks vertellen. Alle boeiende stuff die verzin ik eigenlijk erbij. Laat ik een paar voorbeelden geven. Misschien ga ik dat wel vaker doen. Dit keer een serie over "forenzende hipsters met hun eigen startupcompany".
- di. 7 apr. 2015 09:00:00
- Dagboek van een Nar
Ik zit schuin tegenover Richard*. Richard zijn beigekleurige pak is net iets te groot en hij heeft een goedkoop nonchalant hoedje op. Hij is in gesprek met Mark*. Ik begin te luisteren halverwege een gesprek.
Uit die call bleek ook al dat we onze business-critical IT moeten gaan inhousen.
Ja. Als upcoming tech bedrijf kun je het je niet veroorloven om je website, je main sales channel, door een external party te laten runnen.
We zullen ff een programmer moeten onboarden, dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Deze vier zinnen waren genoeg voor een compleet profiel van Richard. Richard is een groot fan van koffiedrinken bij Lebkov & Sons, leest in zijn vrije tijd muziekreviews op Pitchfork waarover hij opgeschept tegen zijn vrienden. Voor hem is er geen verschil tussen privétijd en werktijd. Tijdens beide is hij onafgebroken bezig om lijstjes te lezen op upcoming en entrepreneurial artikelen op LinkedIn, terwijl hij doet alsof hij aan het netwerken is. Hij deelt deze artikelen ook vaak met titels als "handig voor je bedrijf!" of "super overzicht van x dingen om te y". Dit schept het imago dat hij een bedrijf heeft. Als hij even moet bellen met zijn moeder gaat hij midden in de centrale ruimte van zijn flexwerkplek zitten en doet hij zijn best om geen "mam" te zeggen. Op deze manier lijkt het alsof hij met een klant aan het spreken is. Ooit kocht hij in een wilde bui een dure nixon spiegelreflex camera en twee polaroid toestellen maar die heeft hij alweer op craigslist staan omdat polaroid rolletjes duur zijn en nabewerking van foto's te veel tijd kost. Niemand in Nederland gebruikt craigslist, maar dat maakt hem niet uit. Hij is er van overtuigd dat het ooit heel groot gaat worden. Net als zijn bedrijf.
Even later zit Angelique* achter mij (ik moest als echte geheim-agent subtiel de selfie-camera gebruiken om een goed beeld van haar te krijgen). Elk detail van haar kleding is zorgvuldig uitgewerkt. Ze wil haar uiterlijk voor zich laten werken zonder dat dat opvalt. Ze heeft een leuke, niet-al-te-dikke blouse aan die hoog genoeg dichtgeknoopt is. Maar draagt wel push-up. Haar rokje is niet te kort maar heeft wel een verticale lijn op de zijkant om haar heupen te accentueren. Haar zit in leuk spontaan model, los. Ze draagt een gouden ring zonder dat ze getrouwd is. Werkt subtiel doch fantastisch. Ze is aan het bellen op een veel te grote telefoon.
Weet je wat het is met die manual, we kunnen die wel laten designen door externen, maar dat kost veel en word toch niet gelezen
Het lijkt mij gewoon niet een customer-touch-point dat we relevant kunnen gebruiken
Natuurlijk vind ik onze branding en positioning wel belangrijk
Nou, als we uiteindelijk die agile pivot willen maken is het niet handig om onze huisstijl nu al zo vast te leggen
Laten we er even over brainen tijdens de weekly standup
Het lijkt me duidelijk. Angelique is een voedsel-specialiste. Als ontbijt eet ze spelt-salade op een bedje van glutenvrije havermout met een topping van gojibessen. Daarbij drinkt ze een zelfgemaakte smoothie van melk, spinazie, ananas, tomaat en aubergine. Eigenlijk vind ze het niet lekker, maar ze zet er wel elke dag een foto van op instagram. #lekker #gezond #nofilter. Stiekem zit er wel een filter over. In haar vrije tijd gaat ze naar de sportschool. Ze spendeerd ongeveer 2 uur aan make-up en kleding om een half uur buikspieroefeningen te doen op een apparaat dat niet aanstaat. Elke keer flirt ze met die ene medewerker die overduidelijk homo is. Ze is ontzettend hip, heeft al jaren een eigen blog. Daarop staat al één heel artikel waarin ze verteld dat quinoa eigenlijk heel ongezond is. Af en toe wil ze wel iets schrijven, maar ze komt dan niet verder dan 3 uur lang de nieuwste wordpress templates uitproberen. Als hobby vind ze interior styling leuk. Dus koopt ze ieder seizoen nieuwe items met in fancy lettertypen gebrandmerkte woorden als "home", "love", "friendship". Haar huis staat onderhand zo vol met dit spul dat je door de overdosis gezelligheid en huisgevoel graag een keer de Albert Heijn kweekbakjes in de hoek te lijf zou willen gaan met een stijgerhouten 4x4 balk.
*Om privacyredenen is deze fictieve naam gefingeerd.
Plaats een reactie